The Havot Yair of Yair Chayim Bacharach brings down a fascinating source for a certain custom of the community of Worms came about (Havot Yair siman 238): Once when speaking with a scholar in Worms, he expressed his wonder at the minhag in vogue there of commencing the recital of the Meorah on the Sabbath of Hannukah with the middle of the Piyut, and was informed that this custom was based on the following event. During one of the persecuations, all the existing handwritten prayer-books were destroyed, and when after the persecution the reorganization of the community began, only one prayerbook was found, in which unfortunately the first part of the Meorah for the Sabbath of Hannukah was missing. Because of this, the Jews in Worms had to content themselves with the recital of the second part of the piyyut only. From then onwards, this became a general custom, although books containing the whole text were available.
Here is the text of the original Teshuvah:
אף כי לדעתי מנהג אמירתם בקהילות ישנות
באשכנז אין ראיה מכרחת שנעשה בהסכמת חכמי הקהילה או הדור כ׳ כמה מנהגים כאן
מהמון עם אחר גזרות תתכ׳ו וק״ט ששלוכי השמד חזרו ונתישבו מתי מספר ונהגו
לפי ידיעתם ורצונם ונקבע אח"כ למנהג בלי משים על לב
ובימי
חרפי היה לי פתחון פה עם זקן אחד בעל תורה ודיין בק״ק ווירמ״שא ועל
שתמהתי מאד על מנהג זר שמתחילן מאורה לשבת חנוכה ממלכה ממושכה והוא באמצע
הפיוט כ׳ התחלתו שני זיתים וכו והישיבני כי שמע מפי זקני גדולי הקהילה כי
בשעת הגזירות נשרפו כל סררי תפילות ומחזורים
וכאשר
לא היה נמצא הדפוס היה מחזור א׳ וסידורים מעריבי' ויוצרות א׳ לקהל או
למשפחהזמן רב אחר שעבר זעם שחזרו ונתיישבו מתי מספר אמרו מה שמצאו מפיוטים
שנשאר וכאשר מצאו מאורה הנ״ל רק חציה כאור מוצל מאש אמרו רק חציה שלא לבטל
המנהג לפי שעה ונקכע אח״כ למנהג קבוע
כי הנלפע״ד כתבתי ־ נאם הטרוד יח״ב
No comments:
Post a Comment